Nieuws


Afvallen met hardlopen volgens de MetPro methode



Wil je snel en blijvend afvallen met hardlopen (of een andere sport) dan biedt de MetPro methode je een handige strategie.


De MetPro methode heeft als kernpunt het verbeteren van de vetverbranding door training waardoor er ook bij alledaagse activiteiten meer vetten verbrand zullen worden. Een groot voordeel is dat het uithoudingsvermogen vergroot wordt. Door het lichaam te leren zuinig om te gaan met suiker als brandstof en vooral vetten te gebruiken, zal het hongergevoel ook sterk worden verminderd. Hierdoor is het makkelijker om ook effectief een energiebeperkend dieet te volgen.


Hoe werkt het?


Bij langdurige inspanning zoals een half uur sporten, gebruiken de spieren gelijktijdig vetten en suikers als brandstof. Door effectieve training kun je je spieren leren om meer vet te gebruiken als brandstof en minder suikers.


In Figuur 1. staat weergegeven dat je de spieren gelijktijdig vet en suiker verbranden. Wat opvalt is dat naarmate je intensiever sport er meer vet en suiker wordt verbrandt en dat vanaf een bepaalde intensiteit de vetverbranding juist afneemt.



Figuur 1. vet- en suikerverbranding in de situatie "ongetraind".



Vetverbranding trainen


Door te trainen met een intensiteit waar de vetverbranding nog hoog is (in Figuur 1. in het gebied met de naam Duur 1), worden alle processen getraind die de vetverbranding mogelijk maken. Door training van de vetverbranding zal deze een hogere capaciteit krijgen. In afbeelding 2. staat dit trainingseffect weergegeven.


Het verschil met figuur 1 ("ongetraind") is dat er bij elke intensiteit meer vetten verbrand zullen worden. Een ideale manier om af te vallen omdat je nu de hele dag door meer vetten verbrandt. Bovendien verbruik je minder suikers waardoor ook het hongergevoel minder snel en minder hevig toeslaat. Hierdoor is de MetPro trainingsmethode ook uitstekend te combineren met een energiebeperkend dieet.



Figuur 2. vet- en suikerverbranding in de situatie "vetverbranding getraind ". Bij elke hartfrequentie (hoe harder je sport, des te hoger de hartfrequentie), is de vetverbranding (geel) groter.


Hard trainen


Wanneer je juist hard traint, train je vooral de verbranding van suikers in je spieren. De vetverbranding wordt nauwelijks getraind. Hierdoor neemt je conditie natuurlijk ook toe maar doordat de vetverbranding niet getraind wordt zal deze laag blijven bij andere activiteiten (zie afbeelding 2) en komt het hongergevoel snel tevoorschijn.


Een ander nadeel van intensieve training om af te vallen is dat er relatief veel tijd nodig is om te herstellen. Hierdoor kun je minder vaak trainen en dus minder energie verbruiken. Bovendien is de kans groter om overtraind te raken waardoor je helemaal geen zin meer hebt om te gaan trainen.



Figuur 3. vet- en suikerverbranding in de situatie "suikerverbranding getraind ".


Welke intensiteit?


Train op een intensiteit van 70 tot 80 procent van je maximale hartslag. Dit komt overeen met een gevoel van "rustig tempo" tot "redelijk tempo". Met de hartslagtest van Hardloopschema.nl kun je de trainingszones preciezer bepalen. Log in en kies "hartslagzones" aan de linkerkant van de pagina.


De trainingstijd kun je langzaam opbouwen waarbij je uit gaat van de trainingstijd van je huidige trainingen. Om nog effectiever af te vallen kun je overwegen om andere bewegingsvormen aan je trainingsweek toe te voegen zoals fietsen of skeeleren.


De MetPro methode


De MetPro methode is ontwikkeld door inspanningsfysioloog Drs. Jorrit Noppen op basis van fysiologische onderzoekingen en de trainingsmethoden van topsporters.

--


Terug naar het nieuwsoverzicht op de homepagina
Terug naar het nieuwsoverzicht
Terug naar het nieuwsarchief
Terug naar het overzicht van de artikelen met korting voor leden



Mogelijk relevante nieuwsitems
Looptip van de week! (archief)
NU online: R'dam Marathon en 10km Radio en TV Rijnmond Loop (archief)

Oude items in het nieuwsarchief







   
     
 

Hardloopschema.nl maakt
gebruik van cookies.


De Telecommunicatiewet schrijft voor dat iedere website de verplichting heeft te informeren over het gebruik van cookies. Ook dient er toestemming te worden gevraagd te worden voor het specifieke gebruik van cookies. Ook Hardloopschema.nl moet voldoen aan deze wet hoewel wij beseffen dat dit voor de bezoekers van de website onvriendelijk is.

Hardloopschema.nl gebruikt cookies om onder andere de website te optimaliseren, voor social media en voor het vertonen van relevante advertentie. Ook kunnen cookies worden gebruikt om relevante advertenties te tonen op websites van andere partijen.

Door hieronder op "Akkoord" te klikken, ga je akkoord met het gebruik van cookies op deze website.

Excuses voor de overlast.

Team Hardloopschema.nl
contact@hardloopschema.nl