Nieuws


Hardlopen in de warmte



Hardlopen in de warmte van een hittegolf valt niet mee en brengt bepaalde gezondheidsrisico's' met zich mee. Door gewenning wordt hardlopen in de warmte makkelijker.

Hardlopen en lichaamstemperatuur
Tijdens het hardlopen zet je een groot deel van de energieproductie van je spieren om in warmte. Het lichaam van de hardloper wordt dus warmer door het hardlopen. Dit heeft het voordeel dat allerlei biochemische processen in de spieren sneller verlopen waardoor je betere prestaties mogelijk zijn. Een hardloper voert daarom ook vaak een warming-up uit.
Hoe hoger de intensiteit van het hardlopen, des te hoger is de warmteproductie.

Om de lichaamstemperatuur niet te hoog op te laten lopen, wordt de warmteafgifte door het lichaam vergroot. Dit gebeurt door meer bloed naar de oppervlakte van het lichaam te sturen in combinatie met het afscheiden van zweet. Het bloed in de bloedvaten onder de huid wordt afgekoeld door de verdamping van zweet.

Warmtestuwing
Wanneer de warmteafgifte te laag is omdat bijvoorbeeld de omgevingstemperatuur extreem hoog is en/of de intensiteit van de inspanning hoog is, zal de lichaamstemperatuur hoger oplopen. Dit wordt warmtestuwing genoemd en kan in sommige gevallen dodelijk zijn. Wees bij hardlopen in warm weer alert op de volgende symptomen van warmtestuwing: merkbare prestatie daling (loopsnelheid), een gevoel dat je je warmte niet kwijt kunt, duizeligheid, misselijkheid, verwardheid en hoofdpijn.
Herken je deze symptomen, stop dan met hardlopen en probeer af te koelen door een plek op te zoeken met schaduw, wind en "koelwater".

Pas op voor afkoelen!
Te snel proberen af te koelen kan een averechts effect hebben. Stap je in een ijskoud bad dan is het zeer waarschijnlijk dat de doorbloeding van je huid wordt verminderd waardoor afkoeling niet meer mogelijk is. Een goede methode is om je huid of kleding te bevochtigen met water dat niet koud (of warm!) aanvoelt. Zorg bovendien voor een luchtstroom langs de huid waardoor het water beter kan verdampen. Ga dus niet uit de wind liggen of staan.

Wennen aan de warmte
Door regelmatig in de warmte te trainen met een matige intensiteit (Duurloop 1) raakt je lichaam beter aangepast aan de warmte. Hierdoor zweet je eerder en meer en raak je minder zout (natrium) kwijt met het uitscheiden van zweet. Ook de doorbloeding van de huid is beter.
Wanneer je conditie goed is, ben je bovendien al beter opgewassen tegen de warmte dan je ongetrainde medemens.

Rustig aan
Doe het rustig tijdens je trainingen in de warmte. Matig je loopsnelheid en de duur van je trainingen. Train op het koelste moment van de dag, pas je kleding aan, zorg voor voldoende drinken en kies voor looproutes met schaduw en wind. Het allerbelangrijkste is dat je de signalen van je lichaam begrijpt: stop met hardlopen wanneer je voelt dat het niet lekker gaat. Zeker wanneer je je tempo niet kunt volhouden en je je duizelig, misselijk en verward voelt.

--


Terug naar het nieuwsoverzicht op de homepagina
Terug naar het nieuwsoverzicht
Terug naar het nieuwsarchief
Terug naar het overzicht van de artikelen met korting voor leden



Mogelijk relevante nieuwsitems
Looptip van de week! (archief)
NU online: R'dam Marathon en 10km Radio en TV Rijnmond Loop (archief)

Oude items in het nieuwsarchief
















   
     
 

Hardloopschema.nl maakt
gebruik van cookies.


De Telecommunicatiewet schrijft voor dat iedere website de verplichting heeft te informeren over het gebruik van cookies. Ook dient er toestemming te worden gevraagd te worden voor het specifieke gebruik van cookies. Ook Hardloopschema.nl moet voldoen aan deze wet hoewel wij beseffen dat dit voor de bezoekers van de website onvriendelijk is.

Hardloopschema.nl gebruikt cookies om onder andere de website te optimaliseren, voor social media en voor het vertonen van relevante advertentie. Ook kunnen cookies worden gebruikt om relevante advertenties te tonen op websites van andere partijen.

Door hieronder op "Akkoord" te klikken, ga je akkoord met het gebruik van cookies op deze website.

Excuses voor de overlast.

Team Hardloopschema.nl
contact@hardloopschema.nl