Nieuws


De meest gestelde vraag over (maximale) hartslag en hardlopen



Er is veel onduidelijkheid over de rol en betekenis van de (maximale) hartslag tijdens het hardlopen. Dat blijkt uit de vele vragen die Hardloopschema.nl ontvangt.

Enkele citaten uit de vragen:

Zoals ik zei loop ik al een aantal maanden en mijn hartslag zit meestal tussen de 160 - 170. Mijn trainingsmaatje heeft een veel lagere hartslag bij dezelfde inspanning, rond de 150. Dit is wel een groot verschil. Nu heeft hij denk ik wel een "betere" conditie.

Mijn maximale hartslag is rond 188. Die van mijn trainingsmaatje is beduidend lager, zo rond de 174. Hoe kan dit nu zo'n groot verschil zijn? Is mijn hartslag "te hoog"?

Op dit moment heb ik in rust een hartslag van 55 en als ik 15 minuten zwaar programma loop dan kom ik niet verder dan 145. Toch geeft men volgens veel schema,s aan dat de Max HF 220-48 (mijn leeftijd) = 178 moet zijn. Hier kom ik dus absoluut niet aan. Hoe kan ik dit het beste goed uitrekenen.

Is de indeling van je hartslagzones constant, of kan deze veranderen naarmate je conditie beter wordt?
Verder valt het mij op dat mijn hartslag veel hoger is dan wat "normaal" is.

Ik ben 29 jaar oud en de maximale hartslag die ik zelf gemeten heb is 205. Een gemiddelde hartslag van 170+ bij een lange, rustige duurloop is voor mij geen uitzondering. Is dat normaal?




Veel verwarring dus. Hoe zit het nu precies?
De hartslag varieert tussen de voor jou laagst mogelijke hartslag (de hartslag in rust) en de voor jou hoogst mogelijke hartslag (de maximale hartslag). Als je harder gaat lopen, stijgt uiteraard ook je hartslag. Zie hiervoor het onderstaande plaatje. Hierin valt op dat de punten die weergeven hoe hoog de hartslag is bij een bepaalde loopsnelheid op een rechte lijn liggen.






De hartslag in rust
De hartslag in rust ligt meestal in het gebied van 40-80 slagen per minuut. Hoger of lager is ook mogelijk. Om de rusthartslag te bepalen, ga je een aantal minuten rustig zitten en meet je je hartslag. Factoren zoals een net uitgevoerde training, werkstress, ziekte, bepaalde medicijnen, praten, het kijken van een spannende film ,enz. verhogen de hartslag.


De maximale hartslag
De hoogst haalbare hartslag voor jou is je maximale hartslag. Deze hartslag kun je NIET berekenen door sommetjes zoals 220 - leeftijd (in jaren). Dit soort formules geven slechts de gemiddelde hartslag aan voor hardlopers van jouw leeftijd. Net zoals met je kledingmaat, is het zeer onwaarschijnlijk dat jij precies op het gemiddelde zit. Waarschijnlijk is de gemiddelde maat kleding voor jou te groot of te klein. Door biologische variatie is iedereen net een beetje anders.
Dat geldt dus ook voor de maximale hartslag. Die is voor de een wat hoger of lager dan voor de andere loper.

De hoogte van je maximale hartslag zegt niets over je conditie. Een hogere of lagere maximale hartslag dan je loopmaatje is dus niet beter of slechter.

Je kunt je maximale hartslag bepalen door aansluitend op een duurtraining (geen tussenstop) maximaal te versnellen gedurende 1 minuut. Een eindsprint aan het einde van een trimloop/wedstrijd laat je hartslag waarschijnlijk nog verder oplopen. Je maximale hartslag, haal je door fysiologische principes pas 5 tot 15 seconden nadat je bent gestopt met het versnellen of sprinten.


Basissnelheid
Het begrip "basissnelheid" wat hieronder wordt gebruikt, is jouw gemiddelde loopsnelheid over 5 kilometer hardlopen in een zo hoog mogelijk tempo. Deze definitie geldt slechts voor de uitelg op deze pagina.


Vergelijken met je trainingsmaatje - de foute manier
Wanneer je samen loopt met je trainingsmaatje is het zeer waarschijnlijk dat jouw hartslag hoger of lager is dan die van je trainingsmaatje. De oorzaak hiervan:



  • Jouw maximale hartslag is hoger of lager dan die van je trainingsmaatje

  • Jouw basissnelheid is hoger of lager dan je trainingsmaatje. Zelfs als jij en je trainingsmaatje dezelfde maximale hartslag zouden hebben, is hierdoor jouw hartslag hoger of lager bij hetzelfde looptempo als je loopmaatje



Moeilijk vergelijken dus. Daarom de volgende paragraaf.


Vergelijken met je trainingsmaatje - de juiste manier
Wie moet meer inspanning leveren jij of je loopmaatje? Dat kun je bepalen door de hartslag van jou en je loopmaatje uit te drukken als een percentage van je hartslagbereik. Dat doe je zo:

Hartslagbereik = maximale hartslag - hartslag in rust
Bijvoorbeeld 179 - 45 = 134

Percentage van je hartslagbereik = (hartslag tijdens het lopen - hartslag in rust) / hartslagbereik x 100%
Bijvoorbeeld je loopt met hartslag 167. (167 - 45 ) / 134 x 100% = 91%

Wie van jullie, jij of je loopmaatje, met het hoogste percentage loopt, levert de meeste inspanning.


Een betere conditie
Wanneer je conditie toeneemt, daalt de hartslag in rust. De maximale hartslag blijft gelijk. De trainingszones blijven vrijwel gelijk maar kunnen iets dalen doordat de hartslag in rust is gedaald.
Bij dezelfde loopsnelheid is je hartslag lager. Bij dezelfde hartslag is je loopsnelheid hoger.
LET OP: Dit zegt niets over de verhouding tussen de conditie van jou en je loopmaatje wanneer je de hartslag met elkaar vergelijkt!!

Trainingszones
Tip: als je inlogt op Hardloopschema.nl vind je een zeer goede test voor het bepalen van je ideale trainingszones. De zones worden gekoppeld aan suiker- en vetverbranding en verzuring.


Vermoeidheid
Wanneer je een periode veel getraind hebt, ben je vermoeid. Vaak is de hoogste hartslag die je kunt halen dan gedaald. Je haalt als het ware je eigen maximale hartslag tijdelijk niet meer. Ook de hartslag bij een gegeven snelheid is lager dan normaal.

--


Terug naar het nieuwsoverzicht op de homepagina
Terug naar het nieuwsoverzicht
Terug naar het nieuwsarchief
Terug naar het overzicht van de artikelen met korting voor leden



Mogelijk relevante nieuwsitems
Looptip van de week! (archief)
NU online: R'dam Marathon en 10km Radio en TV Rijnmond Loop (archief)

Oude items in het nieuwsarchief
















   
     
 

Hardloopschema.nl maakt
gebruik van cookies.


De Telecommunicatiewet schrijft voor dat iedere website de verplichting heeft te informeren over het gebruik van cookies. Ook dient er toestemming te worden gevraagd te worden voor het specifieke gebruik van cookies. Ook Hardloopschema.nl moet voldoen aan deze wet hoewel wij beseffen dat dit voor de bezoekers van de website onvriendelijk is.

Hardloopschema.nl gebruikt cookies om onder andere de website te optimaliseren, voor social media en voor het vertonen van relevante advertentie. Ook kunnen cookies worden gebruikt om relevante advertenties te tonen op websites van andere partijen.

Door hieronder op "Akkoord" te klikken, ga je akkoord met het gebruik van cookies op deze website.

Excuses voor de overlast.

Team Hardloopschema.nl
contact@hardloopschema.nl