Nieuws


Ademhaling tijdens hardlopen



Adem je in door je neus en uit door je mond?
Nee, dit is een advies dat geldt voor de ademhaling in rust. Als je inademt door je neus wordt de lucht (beter) gefilterd en verwarmd. Tijdens het hardlopen gaat je ademhaling echter flink omhoog en kost het teveel moeite, of is het zelfs onmogelijk, om op deze manier genoeg te ademen.

Dus tijdens het hardlopen zet je je mond een beetje open en adem je in door je mond. Als je een zeer goede conditie hebt en een zeer hoge basissnelheid hebt, kun je wel door je neus inademen bij een rustig tempo.


Heb je een slechte conditie als je moet hijgen?
Nee, als je maar hard genoeg loopt, gaat iedereen hijgen. Dit is een natuurlijke reactie van je lichaam wanneer je (bijna) op je allerhardst loopt. Het is wel zo dat je conditie beter is als je bij een hoger tempo gaat hijgen.



Ik krijg mijn ademhaling maar niet onder controle.
Allereerst: verminder je tempo. Door een hoog tempo ga je onvermijdelijk hijgen (zie hierboven). Lukt het dan nog niet, dan kun je je ademhaling gaan koppelen aan je pasritme. Dat lijkt ingewikkeld maar inde praktijk is het makkelijk uit te voeren.

Adem gedurende 2 passen 1 keer in en adem daarna gedurende 2 passen uit. Zie de onderstaande tabel:

passen:
links
rechts
-
links
rechts
-
links
rechts
-
links
rechts
ademhaling:
adem in
-
adem uit
-
adem in
-
adem uit



Als je last krijgt van steken in de zij wissel je links en rechts om: :


passen:
rechts
links
-
rechts
links
-
rechts
links
-
rechts
links
ademhaling:
adem in
-
adem uit
-
adem in
-
adem uit



Adem ik toch niet te snel/te veel?
Het is normaal dat je ademhaling zeer sterk stijgt wanneer je (bijna) met je hoogste snelheid loopt. De ademhaling past dan bij de arbeid die je levert. Als je echt teveel ademt voor datgene wat je doet (hyperventilatie) dan merk je dit aan de volgende symptomen: duizeligheid, ijl in het hoofd, tintelingen in de vingers en de lippen, pijn en/of drukkend gevoel op de borst.


Wat doe ik tegen hyperventilatie tijdens of na het hardlopen?
Blijf in beweging op een rustig niveau en verander bewust je adempatroon: adem gedurende 2 seconden in en gedurende 3 of 4 seconden uit. Zorg dat je buik naar buiten komt met de inademing.


Mijn ademhaling piept en/of ik heb het gevoel dat in niet genoeg lucht binnen krijg tijdens het hardlopen.
Misschien heb je dan last van inspanningsastma. Mede door het grotere volume wat je ademt, trekken de
bronchiŽn zich samen waardoor ademhalen moeilijker is. Hier bestaan medicijnen tegen. Vermijd een maximaal tempo om de klachten te voorkomen.


--


Terug naar het nieuwsoverzicht op de homepagina
Terug naar het nieuwsoverzicht
Terug naar het nieuwsarchief
Terug naar het overzicht van de artikelen met korting voor leden



Mogelijk relevante nieuwsitems
Looptip van de week! (archief)
NU online: R'dam Marathon en 10km Radio en TV Rijnmond Loop (archief)

Oude items in het nieuwsarchief







   
     
 

Hardloopschema.nl maakt
gebruik van cookies.


De Telecommunicatiewet schrijft voor dat iedere website de verplichting heeft te informeren over het gebruik van cookies. Ook dient er toestemming te worden gevraagd te worden voor het specifieke gebruik van cookies. Ook Hardloopschema.nl moet voldoen aan deze wet hoewel wij beseffen dat dit voor de bezoekers van de website onvriendelijk is.

Hardloopschema.nl gebruikt cookies om onder andere de website te optimaliseren, voor social media en voor het vertonen van relevante advertentie. Ook kunnen cookies worden gebruikt om relevante advertenties te tonen op websites van andere partijen.

Door hieronder op "Akkoord" te klikken, ga je akkoord met het gebruik van cookies op deze website.

Excuses voor de overlast.

Team Hardloopschema.nl
contact@hardloopschema.nl