Nieuws


Het Duurloopmisverstand



Het boek Het Duurloopmisverstand beschrijft de Souplessemethode, gebaseerd op de Verheulmethode, waarmee meer dan 70 nationale titels, 10 nationale records en 2 veteranenwereldrecords (!) behaald zijn. Het is echter een trainingsbenadering die ook uitermate geschikt is voor de minder getalenteerde loper.

De herdruk van Het Duurloopmisverstand telt 160 pagina's (36 meer dan de eerste editie), met vele trainingschema's (2x, 3x, 4x, 5x, 6x en 7-8x per week trainen) voor 10km , halve en hele marathon, maar ook voor 800, 1500 en 5000 meter. Daarbij 2 weken uit het schema van Bram Som, in aanloop naar het WK 2009. Als extra (in vergelijking met de eerste editie) de ervaringen van Carlien Harms, Berthold Berger, Eric Borg en trainer Rob Boot.

Ook is er een schema voor beginners, met een totaal andere benadering dan u elders zult aantreffen.

Lees hoe u met lichter, slimmer en leuker trainen betere wedstrijdtijden kunt realiseren.

In het boek wordt besproken waarom niet duurlooptraining, maar souplesse, extensieve intervaltraining de basis moet zijn van hardlooptraining.

Wat verder aan de orde komt:



  • - Uitgebreide tabel met trainingstijden.

  • - Duurlooptraining veroorzaakt een verkeerde, inefficiŽnte loopstijl voor afstanden t/m 20 km.

  • - Verzuringstraining wordt vaak verkeerd uitgevoerd en er wordt te veel van gedaan.

  • - Krachttraining kan fout uitpakken.

  • - In een relatieve rustperiode moeten geen duurlopen gedaan worden. Daarbij het alternatief.

  • - Voorbeeldschema's (800m t/m marathon), waaronder ook schema's voor absolute beginners
    en gerealiseerde schema's van enkele toppers.

  • - Schema's voor dagelijks trainen, maar ook voor 2-3-4-5-6 keer per week. Een tabel
    waarmee u uw trainingstijden kunt bepalen, voor elk niveau tot 60 min op een 10 km.

  • - Enkele enthousiaste ervaringen.

  • - Voorvoet of haklanding?

  • - Fabeltjes.

  • - Fouten die u vooral niet moet maken.

  • - Wel of niet een neusstrip?

  • - Hoe voorkomt u steek in de zij

  • - Hoe voorkomt u sanitaire problemen tijdens marathon

  • - Alternatieve trainingen

  • - Hoe komt u sneller van sommige blessures af

  • - Een mogelijkheid om blaren onder de voorvoet en grote teen
    te voorkomen


Afvallen en vet verbranden
Ook goed nieuws als u wilt hardlopen met als doel af te vallen: het sprookje dat u langzaam moet lopen om vetten te verbranden is eindelijk doorgeprikt. Met de methode beschreven in "Het Duurloopmisverstand", waar de hoofdmoot dus bestaat uit intervaltraining, lukt dit dus beter dan met langzame duurlopen.


Vooruitgang
Verhoudingsgewijs veel atleten die trainden op basis van de methode Verheul hebben geweldige successen en vooruitgang geboekt en daarmee aangetoond dat deze manier van trainen fantastische resultaten oplevert.


Niet alleen in Utrecht bij Verheul, ook in Den Haag onder leiding van Lex van Eck van der Sluijs en enkele atleten onder mijn begeleiding.
Enkele namen van toppers, waaronder 8 verschillende nationale (jeugd)kampioenen:



  • - Joost Borm (1500m in 3.38.3, ex-recordhouder op 2000m, meerdere nationale titels)

  • - Ad Buys (10 km 29 min)

  • - Joke Kleyweg (kampioene 10 km en marathon, winnares 'Rotterdam' 2u34)

  • - Patrick Aris (3 km 7.57)

  • - Huub Pragt (marathonkampioen)

  • - Carlien Harms (crosskampioene, 32 min op 10 km)

  • †- Erika van der Bilt (15.23 op 5 km), die doorbrak sinds ze volgens 'Verheul' is gaan trainen

  • - Berthold Berger (lees hier zijn opvallende ervaringen toen hij omschakelde) was een regionale loper, die van zijn vorige trainer ooit te horen kreeg dat hij de 1500 meter nooit binnen de 4.00 minuten zou lopen. Hij stapte over op 'Verheul' en liep binnen twee jaar 3.43.

  • - Ook Brenda Sleeuwenhoek (meervoudig jeugdkampioene en recordhoudster 1500m, 3km cross, 10 km)

  • - Jan Korevaar (bergloopkampioen, 10 km 31 en marathon 2.18.50)

  • - Vincent Hoek (jeugdkampioen 800m 1.48 en ex-recordhouder 1km)

  • - Edo Baart (10 km 29 min)

  • - Thomas Poesiath (Ned kampioen 5000 meter 2010)

  • - Twee topveteranen John van der Wansem (2 wereldrecords) en Jaap Vallentgoed trainden en trainen met vrucht volgens 'Verheul'


Veel andere atleten, op alle niveaus, die jarenlang vastgeroest zaten verbeterden zich opvallend. Zo was er Pieter Fris die wilde stoppen, omdat hij dacht dat hij na 10 jaren trainen aan zijn top zat. Hij verbeterde zich op alle afstanden en presteerde veel stabieler.


Enkele reacties:

"Deze methode deed wonderen bij mij".

"Je hele verhaal is erg verhelderend en logisch. Mijn ogen zijn open gegaan".

"De afwisseling en de souplesse die hiermee wordt opgedaan, vind ik geweldig. En het trainen is gewoon een heel stuk leuker."

"Op het tandvlees liep ik anderhalf jaar geleden 52 minuten en zit nu op 44 minuten dankzij deze methode" (Bertrand Maas, BB-lopers in Zwolle).

"Ik vlieg als het ware over het asfalt, heb meer macht in mijn benen, liep mijn snelste tijd in 4 jaar op de 10 Engelse mijl. Had ik dit allemaal maar eerder geweten."

"'Na 3 maanden volgens de souplessemethode getraind te hebben was de laatste wedstrijd voor mij de eerste ervaring dat ik het echt toeleven en volledig uitgerust zijn voor een wedstrijd onder controle had. Ook was ik stomverbaasd over m'n eindtijd." " Afgelopen weekend sprak ik xxxxxx, die zijn voorbereiding op de marathon van Rotterdam ook volgens de souplessemethode heeft gedaan en zeer enthousiast is."

"Met veel belangstelling heb ik je boek over het duurloopmisverstand gelezen. Ik moet zeggen dat het mij zeer aansprak wat ik daar las. Ik had er al eerder over gelezen maar ik wilde graag het complete verhaal hebben. Het klinkt allemaal erg logisch"

"Ik train nu 5 maanden volgens jouw methode en al mijn wedstrijden zijn nu sneller dan vorig jaar".

"Al meer dan 20 jaar liep ik op de ouderwetse manier", ik moest steeds langer inlopen om "los" te komen. Dankzij deze souplesse-training ben ik al warm na 15 min en uitlopen al na 5 min klaar. Plus nog de loopscholing achterwege laten, dat scheelt me al zo"n 30 min per training.
Maar HET GROOTSTE voordeel is toch dat het plezier in het lopen weer is toegenomen, ondanks dat ik alleen loop en het programma op papier saai
aandoet. Nog een voordeel is dat ik bijna geen spierpijn meer heb, zelfs niet na een wedstrijd! Dat was vroeger wel anders. Ook voor Ťn na de wedstrijd gewoon de baan weer op, onbegrijpelijk, Normaal had ik toch enkele dagen nodig om bij te komen. Door deze trainingen ben ik ook veel gemotiveerder geworden".

"Als 55 jarige loper van een 15 jaar jongere collega hardloper jouw boek mogen lenen, 2 keer gelezen fantastisch!!!
Wat heb ik al die jaren toch fout getraind: als het maar afmattend, uitputtend en zwaar in de verzuring ging dan had je goed getraind....
Hoe vermoeider je was, hoe beter.
Ik ben op mijn retour, de beste jaren gehad, maar als recreant nog steeds veel plezier in hardlopen alleen vrijwel geen duurlopen meer!!!!!!!!!!!!!
Ik volg nu jouw Souplessemethode, lekker ontspannen trainen, geen of nauwelijks verzuring en veel extensieve interval, heerlijk.
Ik promoot ook jouw filosofie binnen onze atletiekvereniging, maar als ik zeg 80% interval en 20% duurloop zie ik gezichten die water zien branden..."




Bestel het boek "Het Duurloopmisverstand" bij FitWinkel.COM










--


Terug naar het nieuwsoverzicht op de homepagina
Terug naar het nieuwsoverzicht
Terug naar het nieuwsarchief
Terug naar het overzicht van de artikelen met korting voor leden



Mogelijk relevante nieuwsitems
Looptip van de week! (archief)
NU online: R'dam Marathon en 10km Radio en TV Rijnmond Loop (archief)

Oude items in het nieuwsarchief














   
     
 

Hardloopschema.nl maakt
gebruik van cookies.


De Telecommunicatiewet schrijft voor dat iedere website de verplichting heeft te informeren over het gebruik van cookies. Ook dient er toestemming te worden gevraagd te worden voor het specifieke gebruik van cookies. Ook Hardloopschema.nl moet voldoen aan deze wet hoewel wij beseffen dat dit voor de bezoekers van de website onvriendelijk is.

Hardloopschema.nl gebruikt cookies om onder andere de website te optimaliseren, voor social media en voor het vertonen van relevante advertentie. Ook kunnen cookies worden gebruikt om relevante advertenties te tonen op websites van andere partijen.

Door hieronder op "Akkoord" te klikken, ga je akkoord met het gebruik van cookies op deze website.

Excuses voor de overlast.

Team Hardloopschema.nl
contact@hardloopschema.nl